expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


F1 tím Tyrrell: založenie, história, pôsobenie v F1 a koniec


21.04.2025
 | 
6 min. čítania.

Dnes už zabudnutý, no s mimoriadne bohatou históriou a slávnou minulosťou. Tím Tyrrell síce v F1 už takmer 30 rokov nenájdete, no o to viac je dobré pripomenúť si, čo všetko dosiahol. Vo Formule pôsobil od roku 1968, hoci ešte nie pod vlastnou značkou. Ako vlastne vznikol, kto za neho jazdil a aká je jeho minulosť? Pozrite sa!

Vznik tímu Tyrrell, pôsobenie pred F1 a vstup do F1

Za vznikom tímu je Ken Tyrrell, ktorý bol pôvodne pilotom pretekajúcim iba krátko a to v roku 1958. Po svojej prvej a jedinej sezóne si uvedomil, že viac ako pretekať, ho baví pretekárske vozy navrhovať a stavať. A presne tak vznikol jeho vlastný tím, doslova v garážových podmienkach. Spočiatku začal v nižších súťažiach.

Jeho prvé kroky smerovali do Formuly Junior. Úspechy v tejto kategórii sa dostavili pomerne rýchlo a tak sa Tyrrell posunul vyššie, konkrétne do Formuly 2.

Ken dal šancu viacerým jazdcom, napríklad pilotom Johnovi Surteesovi a Jackymu Ickxovi, no to najdôležitejšie meno ho ešte len čakalo. V roku 1963 sa totiž dohodol s Jackiem Stewartom. Toto meno si zapamätajte, neskôr ho spomenieme.

Prvá ochutnávka Formule 1 prišla na Nürburgringu v roku 1966, keď Tyrrell nasadil F2 model Matry MS5 a dvojicu jazdcov Ickx a Hahne. Ickx síce štartoval z konca štartového poľa, no postupne sa dokázala vypracovať vyššie. O rok neskôr zopakoval podobný vstup s Matrou MS7. Aj v tomto závode zaujal svojou rýchlosťou.

Naplno vstúpil do F1 Tyrrell v sezóne 1968 pod značkou Matra International a s jazdcom Jackiem Stewartom, ktorý dokázal vyhrať 3 preteky. O rok neskôr už s modelom MS80 získal titul. O rok neskôr sa cesty Tyrrellu a Matry definitívne rozišli.

Kto všetko za tím pretekal a aké výsledky dosiahol

Prvú oficiálnu sezónu pod hlavičkou Tyrrell tím absolvoval v roku 1970, no tu ešte väčšinu pretekov nedokončil. Hlavným ťahúňom bol Jackie Stewart.

Ten v rokoch 1968 až 1973 získal spolu vyše 20 víťazstiev a pridal k tomu 3 majstrovské tituly, z toho 2 už vo farbách monopostu Tyrrell. Či sedel v Matre MS10 alebo vo vlastných monopostoch tímu od Kena Tyrrella, spojenie Tyrrell a Stewart sa ukázalo ako to najlepšie. Išlo o spojenie talentu s neuveriteľnými technickými inováciami.

Ďalším zaujímavým menom, ktoré pretekalo vo farbách Tyrrellu, bol Martin Brundle. Ten vstúpil do F1 práve cez Tyrrell, kde odjazdil prvé dve sezóny. V roku 1984 síce mal Tyrrell problém so zložením paliva, Brundle však určite zaujal.

Začiatok 90. rokov bol spojený so zvučným menom francúzskeho pilota Jeana Alesiho. Aj v tomto prípade dostal Alesi ako nováčik vo Formule 1 šancu práve v Tyrrelle. V prvej sezóne získal pre tím 8 bodov, no v tej druhej, v roku 1990, priniesol do histórie aj dve druhé miesta a celkovo získal 13 bodov. Tyrrell v sezóne skončil piaty.

Za zmienku určite stojí aj pôsobenie fínskeho pilota Miku Sala. Ten v sezóne 1997 počas daždivej Veľkej ceny Monaka získal 5. miesto a v podstate posledné body pre Tyrrell v jeho histórii. Následne ešte jazdil aj za jeho nástupcu, BAR.

Tituly v Pohári konštruktérov aj jazdcov a najlepšie sezóny

Tyrrell vstúpil do F1 ako veľká voda. V prvých 4 sezónach získali jeho jazdci 3 jazdecké tituly, konkrétne Jackie Stewart. Raz ovládol aj Pohár konštruktérov.

V sezóne 1969, kedy ešte Tyrrell spolupracoval s Matrou, ukázal tím svoju najsilnejšiu stránku a to technické inovácie. Spojenie ľahkého šasi a spoľahlivého motora Cosworth DFV pomohlo pre Jackieho Stewarta vyhrať 6 veľkých cien. S veľkým náskokom tak získal titul v Pohári jazdcov, v Pohári konštruktérov bol tesne druhý.

V roku 1970 tím síce dočasne používal March 701, no počas sezóny debutoval so svojim prvým vlastným monopostom Tyrrell 001. Stewart vyhral úvodne preteky a celkovo sa mu počas sezóny darilo natoľko, že v Pohári jazdcov skončil tretí.

Rok 1971 bol pre Stewarta a teda aj Tyrrell vrcholom. Model 003 navrhnutý Derekom Gardnerom spájal rýchlosť a jednoduchosť. Stewart získal 5 triumfov, Tyrrell nazbieral celkovo 8 pódií v sezóne a tak poľahky ovládol obidva šampionáty, tak Pohár jazdcov ako aj Pohár konštruktérov. Konkurencia jednoducho nemala šancu.

Po prestávke v roku 1972 pridal v roku 1973 Stewart s modelmi 005 a 006 ďalších 5 víťazstiev a svoj 3. jazdecký titul. Pohár Konštruktérov síce Tyrrellu unikol iba o vlások, no aj tak bola táto sezóna z pohľadu bodov pre tím úspešná.

Pôsobenie v 90. rokoch, posledná sezóna a čo Tyrrell dosiahol

90. roky boli pre Tyrrell poslednou kapitolou pôsobenia v F1. Hoci to na úvod vyzeralo miestami zaujímavo, tím prechod do nového tisícročia neprežil.

V roku 1990 priniesol Tyrrell model 019 s vysokým nosom, čo bolo na tú dobu netradičné. Experiment vyšiel, Jean Alesi napríklad získal druhé miesta vo Phoenixe a v Monaku, čo stačilo na 16 bodov a celkovo piate miesto v Pohári konštruktérov.

V rokoch 1991 a 1992 prišli do sveta F1 atmosférické desaťvalce a Tyrrell používal motory od značiek Honda a Ilmor. Hoci to znamenalo aj pomerne zaujímavé výsledky, najmú pre Stefana Modenu, bolo jasné, že výkonnosť Tyrrellu ide do úzadia. Ukázali to aj nasledujúce sezóny v rokoch 1993 až 1996, kedy tím začal zaostávať.

Zlom prišiel v roku 1998, keď po neúspešnej sezóne Ken predal tím konzorciu British American Tobacco. Vznikol tak úplne nový tím BAR ako nástupca Tyrrellu, ktorý sa porúčal do histórie. Ten angažoval čerstvého majstra Jacquesa Villeneuva.

Za 30 rokov v šampionáte absolvoval tím spolu 430 pretekov. Jeho jazdci vybojoval 23 víťazstiev, celkovo takmer 70 pódií, 14 pole position a 20 najrýchlejších kôl v pretekoch. V zbierke má Tyrrell 3 majstrovské tituly jazdcov, 1 Pohár konštruktérov a najmä povesť tímu, ktorý sa aj s malým rozpočtom dokázal uplatniť vo Formule 1.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku